Vår historie
Hægland & Svanberg ble grunnlagt i mai 2013 av Dag Erik Olafsen Hægland og Christer Svanberg, og fikk autorisasjon fra Finanstilsynet samme sommer. Oppstarten skjedde i Dag Eriks garasje, en nøktern start der alle midler ble brukt på å bygge opp virksomheten. Fokuset var tydelig fra start: kvalitet og kundeservice.
2013-2017
I oktober 2013 flyttet vi inn i eksisterende kontorlokalet Solli plass i Henrik Ibsens gate, dog i et betydelig mindre areal. I 2014 ble Bjørn Solhjem ansatt og medeier, noe som bidro til å forme selskapets filosofi om grundighet og kvalitet. De neste årene fulgte flere ansettelser, større lokaler og bredere kundeportefølje. I 2015 ble selskapet kvalitetskontrollert av Regnskap Norge uten feil, og i 2016 var vi blitt fem ansatte og gjennomførte vår første utenlandstur til Gøteborg.
Fra 2016 til 2024 var Christer kvalitetskontrollør for Regnskap Norge. Han gjennomførte kontroller av nær 100 godkjente regnskapsselskaper, fra små aktører til store virksomheter med over 1000 ansatte. Erfaringen ga ham solid innsikt i regnskapsbransjen og god kunnskap om kvalitetssikring og effektive prosesser i regnskapsførsel. Denne kompetansen bidrar til at kundene hos Hægland & Svanberg får rådgivning av høyeste kvalitet.

2018-2022
Perioden var preget av vekst, profesjonalisering og anerkjennelse. Vi ble kåret til Gasellebedrift tre år på rad (2018, 2019 og 2020), og styret ble styrket med jusprofessor Tore Bråten fra BI og Christine Viland, daværende kommunikasjons- og markedssjef i NRK. Christer gikk også inn som styremedlem. I 2021 ble Viland erstattet av Krisztina Horvath fra Idékapital.

Sosiale høydepunkter var firmaturene til Amsterdam, København, Norefjell og Hemsedal. Vi fikk også en unik opplevelse i 2020 da Marit Bjørgen holdt skitrening for oss i Holmenkollen.

I 2021 ble 13-trimmen etablert etter inspirasjon fra «Hele Norges Yngvar», der vi samles 5-10 minutter og utfører fem ulike styrkeøvelser hver dag klokken 13:00 for å forebygge for mye stillesitting gjennom arbeidsdagen.

Videre startet Dag Erik med sine ukentlige utsendelser av «historiebrev» til kolleger. I tillegg startet vi med månedens hyggetiltak som fra starten av innebar månedlige turer i Oslo-regionen med hensikt om å knytte sosiale bånd og kultur, kombinert med å bli bedre kjent med nærområdet.
I 2022 gjennomførte vi nok en kvalitetskontroll uten feil – noe som er svært sjeldent.
2023-nå
De siste årene har vært preget av ekspansjon og posisjonering. Siden 2023 har H&S kun benyttet skybaserte programvarer. I tillegg ble tjenestespekteret utvidet til å inkludere handel og tjenesteytende bransjer, og vi dro på firmatur til Antibes.

I 2024 stilte vi for første gang lag i både Holmenkollstafetten og Oslo Maraton. Videre etablerte vi bedriftsprofil på LinkedIn, og samlet hele teamet på tur til Paris.

I 2025 lanserte ny nettside, holdt vår første H&S-konferanse og etablerte H&S Styrenettverk for statsautoriserte regnskapsførere, som samme år hadde to samlinger – én i april og én i samarbeid med Sands’ Kvinner i ledelse i september. Vi samlet oss også på tur til København.

Våre 16 ansatte har bidratt til at selskapet hittil i år har vokst med over 65 prosent på topplinjen. Vi står nå enda tydeligere frem som en partner for virksomheter som trenger mer enn en regnskapsfører, men en langsiktig økonomipartner.
